A bárányok (MÁR NEM) hallgatnak avagy egy öntudatra ébredt BARI
2013.08.24. 12:40
A 90-es évek elején kezdtem el taxikázni, akkoriban volt egy kis vállalkozásom, csak a melóm volt kevés.
Jártam keltem a városban, és nem láttam mást a taxikon: csak gyere hozzánk taxisnak, mert ez annyira jó, hogy nagyon.
Vettem egy mély levegőt és elmentem jelentkezni, rögtön fel is vettek (gyorsan elvégeztem a tanfolyamot, és indulhatott a verkli).
Elkezdtem a munkát, (még rádióm sem volt) simán tudtam dolgozni utcáról is, persze amikor később kaptam rádiót rájöttem, hogy utcáról és rádióból, egymást kiegészítve azért könnyebben megy.
Tetszett nagyon, jól kerestem, szabad voltam, mint a madár, a cég fizette a kocsi javítást, szép volt az élet.
Ebben az időszakban jött rá az az óriás taxis cég, (ami még ma is meg van), hogy ezt lehet akár ügyesebben is csinálni. Szép lassan elkezdte leépíteni a saját flottáját és ezzel egy időben felépítette a "képviseletes flottát", tisztában voltak vele, hogy könnyebben jött pénz, nem kell annyit variálni és kevesebb költséggel jár.
Már ekkor is volt több fuvarszervező cég, de korántsem voltak olyan erősek mint most. Ám ekkor kipattant a szikra az egyik "eső-csináló" fejéből, hogy menjünk a piaci
ár alá, be is jött neki az ötlet. (Azóta is ezzel a módszerrel kerültek elő cégek a semmiből, még a válság kellős közepén is.) Több lett a rendelés és ezzel egyenesen arányosan a taxisok is.
A cégek csak vették fel a taxisokat, nem törődtek az arányokkal (már akkor okosak voltak a fiúk, azóta csak okosodtak): hozzák csak a pénzt, a taxisok meg nem vették észre, hogy maguk alatt kezdték el vágni a fát (ekkor már majdnem teljesen bezárult a karám).
Csak azért majdnem, mert az utasok akkor még beültek az utcán is a taxikba.
De mint írtam, a fuvarszervezőknél nem hülye gyerekek voltak, kitalálták, hogy ráépítik a marketingüket arra, hogy az úgynevezett mezítlábas taxisok (igen, akkor is voltak már) lehúzzák az utasokat. Szépen bevezették, hogy olcsóbb a taxi, ha telefonon hívod, mintha az utcán beszállsz, (ezzel erőszakosan megváltoztatták a világon mindenhol elfogadott rendet és itt akkor be is záródott a karám). Persze ezt az utasok hamar megszerették, (egyik utas sem kérdezte, hogy ki fizeti a révészt) a taxisok meg két kanállal BEKAJÁLTÁK, hogy ez mennyire, de mennyire jó nekik. (Ugye, Uraim?)
Egyik taxis sem gondolt arra, hogy ez csak arra jó, hogy a cégek felépítsék birodalmukat, ők meg teljesen kiszolgáltatottakká váljanak.
Ezzel az ügyes kis ötlettel sikerült elérni, hogy manapság a budapesti fuvarok 98%-a rádión jön ki, és a cégek nagyon felerősödtek anyagilag, amit természetesen ki is használtak.
A tagdíjak az égbe emelkedtek, mindig határidőre ki kell fizetned, teljesen mindegy, hogy mennyi címet tudsz felvenni vagy szabadságra mennél,vagy ne adj isten beteg vagy vagy csak egyszerűen lefeküdt az autód, azt mindenképp fizesd be ...mert különben tiltás. Gyakorlatilag eljutottunk oda, hogy a Nav-nak mindenki tartozik, de a fuvarszervezőnek senki sem, mert nem fizetés esetén AZONNAL tiltásba kerül.
A másik fantasztikus találmány a kaució...amit azért szednek be, hogy ki tudják fizetni a taxistának a hitelezett csekkes fuvarokat......Kérdem én, nem ciki az, ha a fuvarközvetítő kőgazdag cég, kvázi rákényszeríti az alvállalkozóit, hogy kölcsönözzön neki?
Milyen vállalkozás az olyan, amelyik nem tudja fenntartani magát saját erőből, és nem kölcsönt vesz fel, hanem erőből oldja meg?
És hol vannak a törvények, hogy ezt megteheti? Semmitől sem riadnak meg, hogy lehúzzák a taxisokat. Miért is riadnának vissza, szerencsétlen taxistának nincs hova menekülnie, mert mindenhol ezt a húzócskát játsszák. Mikor találja már ki valaki, hogy "etetni kell a juhot, hogy nyírni tudjuk"?
Az utasokkal elhitették, hogy mennyire odafigyelnek rájuk a fantasztikus kedvezményekkel. Tehát úgy kommunikálták, hogy ők adják a kedvezményt.
Namármost, hogy tud kedvezményt adni egy közvetitő cég úgy, hogy nincs 1 db kocsija sem, na kérem... könnyű más f...val verni a csalánt.
Csak, hogy végre mindenki megértse: ha egy fuvarszervező kedvezményt ad, az nincs összefüggésben azzal, hogy ez mennyire rentábilis. Pont nem érdekli, mennyire gebed bele a neki bedolgozó alvállalkozó.
Ahhoz, hogy ezeket, a taxisok érdekeit sértő ügyeskedéseket véghez tudják vinni, kiemeltek a bárányok közül párat, és előléptették juhászkutyának, ők az ETIKÁSOK, (szép szakma, nem mondom). Persze ezért kapnak baksist is, tagdíjmentességet, és valahogy könnyebben tudnak címet felvenni... vajon miért is?
A lényeg, hogy ezek a felfelé "bukott bárányok" elárulták a csordájukat, remélem néha tükörbe tudnak nézni.
Aki volt már etikai berendelésen az tudja, olyan, mintha rögtönítélő bíróságon lennél, már eleve, ahogy elvárják, hogy bizonyítsd az igazad, az is törvény sértő. Az egész arról szól, hogy félelemben tartsd a taxisaidat (akiknek nagy része önálló vállalkozó).
Szeptembertől Budapesten változások lesznek, ennek hatására én is változtatok. Feltettem magamnak a kérdést: Jó az nekem, ha pénzéhes, "taxishúzásban" feketeöves nagymesterektől várom a boldogulásom?
Erre csak egy válasz lehet: NEM !!!!
De a Taxizást most azért sem hagyom abba, csak kiléptem az egyik rabszolgatartó konzorciumból... Azért ez a kilépés is elég vicces volt: a papírokat elintéztük, megyek a visszajáró pénzemért, kb. 190 ezer forintocska, a pénztár közli velem, hogy jöjjek vissza 3 hét!!!!! múlva, mert a szerződés szerint akkor jár a pénzem (természetesen kamatmentesen).
Emberek milyen világot élünk, hogy egy egyszerű taxis ad folyamatos kölcsön egy majdnem multicégnek, és amikor vissza kellene kapnia, akkor is 3 hetet kell várnia a rongyos kis pénzére?
De nem baj, érzik már a vesztüket, ez az új törvény nekik is komoly mélyütés. Hamarosan visszanyal a fagyi :)))
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tomajer · http://hallotaxi.hu 2013.08.24. 20:18:27
Szívesen lehoznánk... akár névtelenül is ha úgy gondolod.
borzkutya 2013.08.24. 21:09:34
üdv:Borzkutya
baupexim1 2013.08.26. 20:33:18
borzkutya 2013.08.26. 20:39:33
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 02:41:30
baupexim1 2013.08.28. 08:30:16
borzkutya 2013.08.28. 08:47:32
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 09:03:33
Hát, a mai nadrágszíjösszeszoríttatós időkben eléggé árérzékeny lesz az a réteg is, amelyik korábban nagyfelhasználó volt. Hiszen nekik is azért érte meg taxizni, mert kedvezőbb volt. Ha vasárnaptól valóban egy fapados árával lesz megegyező pl egy reptéri fuvar, akkor hamar meglesz annak a hatása...
@borzkutya:
Okés, csak akkor miért hallgat ez a taxitársadalom? És miért áll lapítva azok mögött, akik az ő f...kkal verik a csalánost? Miért nem mezítlábas ennek a hatezer taxisosnak legalább a harmada, ha annyira rossz fuvarszervezők keze alá dolgozni? Miért vártátok ti is odafentről a saját bajotok megoldását, ha magatok még egy belső sztrájkra (lázadásra, demonstrációra) sem voltatok képesek soha? Vagy voltak ilyen belső harcok, csak kifelé nem volt híre?
borzkutya 2013.08.28. 09:27:47
Csak egy példa: Ha elmész egy fodrászhoz akkor akkor 5000 forint, ha kihívod hozzád akkor csak 3500. ilyen sehol sincs a világon,normális helyeken ha rendelsz telefonon egy taxit az drágább lesz mintha utcán ültél volna be,emiatt inkább utcán ülnek be.
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 10:26:41
borzkutya 2013.08.28. 11:06:13
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 11:22:49
Egyébként az egész a taxis ön érdekképviselet totális hiányát mutatja. Mert ha már az első fuvarszevezői "túlkapáskor" fellázadt volna a sofőrsereg. De ez igaz az egész országra. Nem figyelünk magunkra, fogalmunk sincs a jogokról és kötelezettségekről, aztán ha bukta van, sírunk az állami beavatkozásért - lásd devizahitel.
borzkutya 2013.08.28. 12:00:23
És olyan még nem történt a taxis történelemben, hogy a közvetítő cég ne kért volna teljes tagdíjat.
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 12:42:54
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 12:50:25
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 13:24:32
borzkutya 2013.08.28. 13:29:25
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 13:35:32
baupexim1 2013.08.28. 14:46:51
sosem kérdezte meg senki, mi éri meg a taxisnak. ez miért nem érdekel senkit?
miért nincs feltéve egyszer sem az a kérdés 13 év alatt, hogy kedves taxis, Önnek mennyi a havi költsége, mennyi km alatt kell ezt megcsinálnia, mennyi nettó bevétele marad minden költség kifizetése után, és folytathatnám... nem véletlenül lett a taxis az utóbbi 23 évben kivéreztetve...
tehát: az utas huszadrangú jelenleg a taxizásban, tudom, ez profánul hangzik, de nem vagyok hajlandó senkit sem eltartani, senkit sem ingyen vinni azért, hogy jól érezze magát. a taxi nem szociális ellátás, nem kapunk rá állami támogatást, segélyt és semmi költségkompenzációt. aki utazni akar, fizesse meg.
a fodrásznál sem alkudozik, nem hisztizik, hogy évi 5 olló kell csak, akkor miért 1800 a vágás...
baupexim1 2013.08.28. 14:50:17
baupexim1 2013.08.28. 14:53:13
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 15:06:03
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 15:17:41
gondolod a közértben azért szereted, ha a zsemle dömpingáron mindig 15 Ft és nem 55 - csak mert akad néhány lúzer boltos, akinél nem vásárol soha senki? na mert kb ez van utasoldalról most. az árverseny döntött a fuvarozók mellett. ennek vége. és meg is lesz az eredménye:
- szerződéses utasoknak annyi
- törzsutasoknak annyi
- telefonos megrendelőknek annyi
marad a drosztolás meg az utca - ahol meg majd hetente estek majd egymás torkának, mert hirtelen túl sok lesz az eszkimó a fogyatkozó fókákra , akik ráadásul ott helyben kellene megküzdenetek, mindenfajta korábbi előnyök utasoldali automatizmusától mentesen. innen az átlagutasnak baromi mindegy lesz hogy a 6x6-ot veszi-e igénybe (és ott kovács bélát, varga ferit és kis jenőt), vagy a 7x7-et. kovács béláéknak onnantól annyi lesz. belevesznek majd a nagz sárga autófolyóba, ahol a véletlenen kívül nem lesz más eszköz a kezükben a fuvarszerzéshez - hacsak nem egy újabb fuvarszervező beiktatásával, aki ma még csak egy jófej portás, egy frankó recepciós, vagz egy haver főpincér. de nem így kezdődött annakidején is?
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 15:23:19
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 15:27:52
baupexim1 2013.08.28. 16:17:13
a péknek ha a zsemle összköltsége 13 ft, nem fogja 8 ft-ért adni. vagy Te ezt gondolod?
miért nem nyitsz egy boltot akkor, ahol ezt játszod, ahelyett, hogy megpróbálod a saját ideológiádat erőltetni egy olyan szegmensre, aminek 1%-át nem látod át?
baupexim1 2013.08.28. 16:18:36
baupexim1 2013.08.28. 16:20:24
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 18:34:05
ne feledd! nem valami eleve elrendelt életmentő alapszolgáltatás amit egy taxis nyújt. ez is csak egy a sok(k) közül.
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.28. 19:20:56
zila5 2013.08.28. 20:52:07
Szerintem téged a jóisten is taxisnak teremtett: kened-vágod a szakszavakat, tele vagy klassz ötletekkel, van önérzeted is, meg egy csomó fölös energiád.
Csüccs be egy sárgába volánt tekergetni jövő héttől, már úgyis évek óta várnak a fiúk egy megváltóra. :)
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.29. 08:16:39
zila5 2013.08.29. 10:00:56
Én sem vagyok "szakmabeli" de a kétségtelen rátermettséged ellenére a két percben azért kicsit kételkednék ha szabad. Legyen inkább negyedóra. :D
Azt még nem tudom, hogy örülök-e az új rendszernek, majd ha azt látom, hogy végre tényleg azok tudnak így érvényesülni, akik szerintem megérdemlik, akkor örülni fogok, nagyon is. :)
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.29. 10:10:25
hát ebben reménykedhetünk, de a fix tarifa erre hogyan lehetne garancia? hogy eltűnnek a pusztán fuvarszervezéssel foglakozók és átmegy mindenki mezítlábasba? kapott címek nélkül? vagy készül már a diktátum a fuvarszervezés államosítására? mert akkor már minden érthető. csak hát ugyancsak vérlázító!
zila5 2013.08.29. 10:32:36
A fix tarifa bevezetése az csak egy régóta áhított és aránylag elfogadható kiigazítás.
Nem hinném, hogy több lesz a mezítlábas, mert valamiért a többség jobban szeret tartozni valahova saját magán kívül.
Azt végképp nem tudom megítélni, hogy vajon több lesz-e a beülős utas, én tuti hogy telefonálgatni fogok továbbra is, mert válogatós vagyok és az elég hülyén nézne ki, hogy állnak a kocsik a droszton én meg sétálok végig mellettük és nézegetem, hogy van-e köztük olyan, amivel hajlandó vagyok utazni.
Az államiságos fuvarszervezés az könnyen lehet, hogy már bőven tervezés alatt van, na azt nagyon rühellném, azt hiszem.
baupexim1 2013.08.29. 16:50:56
leírom lassabban, hátha akkor eljut:))
é-r-t-e-l-m-e-t-l-e-n...
azaz: nincs értelme. felesleges volt 13 évig. tönkretett 23 ember ezáltal több tízezer taxist. bár amint látom, Neked is az a fő irányelved, hogy a mostani 6000 is menjen tönkre. király céljaid vannak :((
csak sajnálni tudlak
baupexim1 2013.08.29. 16:52:45
(megjegyzem 1560 taxival van pont több a városban, mint amennyit eltart a jelenlegi rendelésszám)
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.29. 17:54:21
a maximált tarifával meg nincs baj, az alsó határ eltörlésével és a különböző kedvezmények megszüntetésével van baj. DE NAGY BAJ!
szomorú, ha nem érted. bár ahogy ezt a komcsiagyú országot elnézem, itt sokan csak az atyáskodó állambácsiban hisznek - önmagukban nem... ami igencsak szánalmas.
baupexim1 2013.10.01. 14:53:49
mosd ki a szemed, mert nem látsz tisztán. másold be, hol írtam, hogy ezt hiszem magamról...
engedd meg, hogy mi, hatezren eldöntsük, mit látunk jónak, mi sem szólunk bele a Ti dolgotokba. vagy örülnél, ha mi határoznánk meg, hogy mától 5000 ft havi fizetésért dolgozhatsz csak? ugye nem...
a suszter maradjon a kaptafánál ;)
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.10.01. 16:25:10
"vagy örülnél, ha mi határoznánk meg, hogy mától 5000 ft havi fizetésért dolgozhatsz csak?"
Hát most is meghatározza a főváros hogy mennyiért melózhattok (kvázi mennyiből kell megélnetek), csak pluszban még azt is kiköti, hogy aki tudna/akarna, az sem adhatja magát olcsóbban, és nem kötheti magához az utasait kedvezménnyel se. Nekem ezzel van csak bajom. De nagyon!
Ha neked nincs, akkor élj meg az összement piacból - ha sikerül.